K Mumlavě – 10,2 km

Mírně obtížná trasa která vás z na svém začátku a konci provede uličkami Harrachova s mnoha možnosti občerstvení. Povrch trasy je z většiny tvořen asfaltovou silnici, ale cestou jsou také úseky po lesních cestách a cestičkách a lze ji projet s kočárky do terénu. Prostřední zhruba 5 kilometrový úsek je bez možnosti občerstvení. Přibližným středem trasy je most přes řeku Mumlavu u Lubošské bystřiny, kde se dozvíte co to znamená Živá mrtvá Mumlava.

Trasa začíná v centru Harrachova klesáním okolo areálu Hilbert, Vertikal parku k lanové dráze. Odtud se dostanete ke středním skokanským můstkům na kterých skáčou nejen v zimní sezoně skokani všech věkových kategorií, děti většinou od věku 10 let.

Dále kolem Pumptracku, po mostě přes řeku Mumlavu dojdete lesní cestou k lanovce v Ryžovišti a pokračujete po silnici až k odbočce k doleva a prudce vystoupáte ke komplexu hotelů. Zde již začíná klidná část cesty po asfaltové silnici střídavě na slunci nebo ve stínu lesa, která vás přivede k řece Mumlavě, kde narazíte na naučnou stezku Živá mrtvá Mumlava a dozvíte se něco zajímavého. Po proudu řeky budete pozvolna klesat k Mumlavským vodopádům, kde začíná možnost občerstvení. Trasu zpět do centra jsme pro vás naplánovali bočními cestami na které uhnete doprava hned za mostem nad  hlavní silnicí. Minete tenisové kurty, prohlédnete si areál harrachovského koupaliště z výšky a o chvíli později se vám nabídkou krásné výhledy na Čertovu horu s velkými skokanskými můstky a to už jste na konci trasy v centru Harrachova.

Údolím Kamenice -  10,3 km

Středně obtížná trasa vede podél řeky Kamenice většinou po asfaltovém terénu. Kratší část vede lesní kamenitou cestou a není vhodná pro kočárky. Na trase není žádná možnost občerstvení, je potřeba na to pamatovat a vybavit se vlastními zásobami. Polovina trasy a zároveň nejvyšší bod je křižovatka Bílá voda 1060 m.n.m.

Začátek trasy z centra Harrachova vede kolem obchodu Norma, kde můžete doplnit vlastní zásoby na celou trasu, jelikož žádné občerstvení vás dnes nikde nečeká. Vydáte se ve stínu lesa  a po zdolání podchodu po silničního obchvatu Harrachova na rozcestí Harrachovka odbočíte vlevo a budete stoupat podél horské říčky Kamenice. Cestou vidíte několik menších  kamenných stupňů, které vznikly již za hraběte Harracha a chránily níže položenou obec od přívalů vody v období jarního tání sněhu a silných dešťů. Přibližně po 1,5 km opustíte asfaltovou cestu a pokračujete rovně ve stoupání po lesní cestě až narazíte na vodopád, který připomíná obří kamennou skluzavku. Odtud jeho  původní název Plattenfall, dnes  Deskový vodopád. Záhy se dostanete na Janouškovu cestu zvanou Terex a vydáte se doprava k rozcestí Bílá voda. Nejvyšší bod trasy, přibližná polovina a přístřešek KRNAP se přímo nabízí k odpočinku a doplnění energie z vlastních zásob. Teď už vás čeká návrat do Harrachovu dlouhým klesáním po lesních cestách, které vás dovedou na Harrachovu na rozcestí Sáňkařská dráha a odtud se kolem hotelů Sklář a Svornost přiblížíte ke konci trasy v centru Harrachova.

K osadě Orle – 11 km

Mírně obtížná trasa která vás zavede na návštěvu do Polských Jizerských hor vede po asfaltových a lesních cestách. Pro výlet s kočárky není vhodná, ale pokud vlastníte kočárky do terénu tak jistě nějakou menší terénní nerovnost na trase zvládnete. Hlavním cílem cesty je osada ORLE, kde se nabízí jediná možnost občerstvení na této trase.

Začátek trasy je v Polských Jakuszycích a proto doporučujeme vyžít vlakového spojení Harrachov – Jakuszyce. Po krátkém mírném stoupání se dostanete na nejvyšší bod dnešní trasy 986 m.n.m. a pohodlnou chůzi se dostanete do osady Orle, kde na vás dýchne všudypřítomná historie. Dnes tvoří osadu jenom několik stavení obklopených lesem. V jediné památkově chráněné budově, která zde zůstala z dob největší slávy osady, je nyní bufet turistické chaty a sál s krbem. Objekt dnešní turistické chaty „Orle“, tzv. „Hájovnu“ z tesaného kamene vybudoval kolem roku 1860 majitel sklárny pravděpodobně k administrativním účelům, je to jediný dochovaný svědek sklářské minulosti Orle. Na informačním panelu si můžete prohlédnout mapu polské části Jizerek, která vás může zlákat k dalšímu výletu do této oblasti.

Po návštěvě Orle se vydáte sice směr do Jakuszyc, ale jinou cestou než jakou jste přišli, hned  na první křižovatce s odpočívadlem tento směr opustíte a odbočíte vpravo. Přibližně po 1,5 km odbočíte ze zpevněné štěrkové cesty vlevo na nezpevněnou lesní cestu, s opatrností projdete tunelem železniční trať a pokračujete  stále z kopce až do Harrachova. Jako jedno z prvních možností zastavení  a občerstvení po delší cestě nabízí Bobová dráha.

Kolem Janovy skály – 10,9 km

Většina trasy je po asfaltové silnici a část je po zpevněné lesní cestě. Trasa je snadná a vhodná i pro kočárky. Nejvyšší bod je hned na začátku trasy a je to vrchol Čertovy hory 1020 m.n.m. Na trase je několik bufetů s občerstvením.

Snadnost této trasy je dána zdoláním nejvyššího bodu lanovkou. Ten se nachází  hned začátku trasy a je jím vrchol Čertovy hory. Odtud se vydáte přes modrou sjezdovku v Ryžovišti na Janovu cestu. Jako první zastavení se nabízí u Janovy skály, pojmenované po hraběti Johannu von Harrachovi, která byla dříve vyhlídkovým místem, ale přes vzrostlý lesní porost již není viditelnost tak dobrá.

Po krátké vycházce dojdete k rozcestí Studenov, kde se můžete zastavit na občerstvit, popřípadě si odpočinout před dalším úsekem, který vede na další rozcestí Ručičky a je vzdálené přibližně 3 km.  I tady na váš čeká bufet s občerstvením. Z tohoto místa již začíná pomalé klesání do Harrachova. Jakmile se dostanete ven z lesa nabízí se opět možnost občerstvit se buď hned na chatě Zátiší, nebo posléze v některé z harachovských restaurací.

Na Čertovu horu – 9,1 km

Obtížná trasa- výstup na Čertovu horu s převýšením 320 m s různými druhy povrchu, od asfaltové silnice, přes lesní cesty a také nezpevněné kamenité stoupání. Na trase vás čeká jediné občerstvení a to je současně nejvyšším bodem trasy - vrchol Čertovy hory 1020 m.n.m.

Z centra Harrachova se vydáte směrem k lanové dráze a pokračujete  po mostě přes Mumlavu směrem na Čertovu horu, kde odbočíte ke skokanským můstkům, přejdete přes jejich doskočiště a zde začíná náročnější výstup nejdříve po asfaltové silnici a záhy v kamenitém terénu kolem skokanských můstků, který vás přivede k odrazové ploše mamutího můstku. Za odměnu ale můžete zažít pocit jaký má skokan na lyžích, který při odrazu vlastně nevidí, kam padá. Dále pokračujete po asfaltové cestě mírným stoupáním až na sjezdovku , kde se nachází  dřevěná vyhlídková plošina s krásným výhledem na Harrachov  a sousední Jizerské hory. Zbývá vám závěrečná část výstupu po sjezdovce, na jejímž konci  se můžete zaslouženě občerstvit v bufetu na vrcholu Čertovy hory. Přejdete vrchol Čertovy hory směrem na modrou sjezdovku do Ryžoviště, po které sestoupíte k první odbočce vpravo, která vás dovede zpět na červenou sjezdovku pod vyhlídkovou plošinu k asfaltové silniččce, po která jste absolvovali část výstupu od mamutího skokanského můstku.  Po ní budete pokračovat dále na křižovatku lesních cest Na Kamlu, kde odbočíte doprava. Záhy se dostanete do oblasti zimních běžeckých tras, které vás dovedou zpět do Harrachova. Ta nejkratší cesta je hned druhá obočka vpravo, výrazná písková cesta,v mapě značenou jako bod č.7, která vás dovede zpět k mostu přes Mumlavu u lanové dráhy, kde jste výstup na Čertovu horu začínali.

logo Jeeplogo Region touristlogo Kudy z nudylogo KRNAPlogo Sportovní areál Harrachov

Cookies

Abychom poskytli co nejlepší služby, využíváme k ukládání a/nebo přístupu k informacím soubory cookies. Souhlas s používáním této technologie nám umožní zpracovávat údaje, jako je např. chování při procházení stránek na tomto webu, apod. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce webu. Kliknutím na tlačítko Souhlasím můžete souhlas udělit.

Nesouhlasím

Nastavení

Níže můžete zvolit, jaké typy cookies můžeme zpracovávat.

Technické cookies

Technické cookies jsou nepostradatelné pro správné fungování tohoto webu a nelze je tedy vypnout.
Zobrazit více informacíBez tohoto typu cookies by web nebylo možné správně využívat. Jedná se zejména o pomocné hodnoty znázorňující Vaše volby, nastavení a zobrazení jednotlivých prvků.

Analytické cookies

Analytické cookies nám pomáhají se neustále zlepšovat.
Zobrazit více informacíTento typ cookies slouží např. k analýze návštěv, výkonu webu nebo reklamních kampaní. Získaná data nejsme schopni spojit s konkrétním uživatelem a jsou tedy zpracovávány hromadně na úrovni obecné statistiky.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my a naši partneři, abychom Vám mohli nabídnout relevantní obsah.
Zobrazit více informacíPomocí marketingových cookies Vám můžeme zajistit relevantní nabídku. V případě, že tento typ cookies nepovolíte, nezajistíte tak, že se Vám již reklamní sdělení nebudou nabízet, ale nebudou pro Vás nejspíše zajímavá.